In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
- Kinderopvang: het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen en opvoeden van kinderen tot het bereiken van de vierjarige leeftijd.
- De consument: De ouder/verzorger die als natuurlijke persoon niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf een overeenkomst sluit betreffende het afnemen van de dienst kinderopvang voor een kind met wie hij of zij een huishouding voert en dat in belangrijke mate door hem of haar wordt onderhouden dan wel waarvoor hij of zij een pleegvergoeding ontvangt in het kader van de wet op de Jeugdzorg.
- De ondernemer (onderneming in kinderopvang): Natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst sluit met de consument betreffende het aanbieden van de dienst kinderopvang in een kindercentrum. Hierna genoemd: madelief
- Ouderbetrokkenheid: Betrokkenheid van de ouders en verzorgers van de geplaatste kinderen met betrekking tot zaken die rechtstreeks verband houden met (beleid omtrent) de opvang van hun kinderen en met betrekking tot het vaststellen of wijzigen van een regeling op het gebied van de behandeling van klachten.
- Oudercommissie: Advies- en overlegorgaan ingesteld door madelief, bestaande uit een vertegenwoordiging van ouders en verzorgers van de geplaatste kinderen.
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op opvang voor kinderen in de leeftijd van nul tot vier jaar.
2. De overeenkomst van kinderopvang wordt gesloten tussen madelief en de consument.
3. Met uitzondering van het sluiten van de overeenkomst van kinderopvang bedoeld in lid 2, kan elk der partijen rechten en verplichtingen voortvloeiende uit deze overeenkomst aan derden overdragen. In dit laatste geval is instemming van de wederpartij vereist.
4. In afwijking van lid 3 van dit artikel behoeft madelief geen toestemming van de consument voor het inschakelen van derden voor het innen van betalingen en evenmin de consument voor het inschakelen van derden voor het doen van betalingen.
1. Madelief biedt schriftelijk dan wel via de website, informatie ter kennismaking aan, die voldoende gedetailleerd is om de consument bij zijn of haar oriëntatie op de markt een nadere keuze tussen de ondernemingen in kinderopvang te kunnen laten maken.
2. De informatie bevat ten minste de volgende elementen:
- de aard en omvang van de in of via de vestiging te verlenen opvang en eventuele extra diensten; soort opvang, offerte voor hoeveel en welke tijdsduur, met een minimum van 11 uur per week; plaatsingsprocedure.
- (een samenvatting van) het door madelief ontwikkelde pedagogisch beleidsplan, waarin de voor madelief kenmerkende wijze van omgang met kinderen en ouders wordt omschreven; de mededeling dat de uitgebreide versie van het pedagogische beleidsplan op aanvraag beschikbaar is;
- de vorm en frequentie van informatie-uitwisseling, waaronder het aantal oudergesprekken dat er in principe per jaar wordt gehouden;
- het hygiënebeleid, veiligheidsbeleid, medisch handelen, ziektebeleid en privacy;
- de wijze waarop madelief aan de Oudercommissie dan wel andere vorm van Ouderbetrokkenheid heeft vormgegeven;
- de op dit moment geldende prijs van alle reguliere en eventuele extra diensten inclusief de hoogte van de annuleringskosten en de voorwaarden waaronder annulering mogelijk is; de wijze van betaling;
- de klachtenprocedure;
- de opzegtermijn en de dag van de maand waarop kan worden opgezegd.
- de getalsverhouding tussen groepsleiding en aantal kinderen per leeftijdscategorie;
- informatie aangaande de groep en de beschikbare ruimte;
- de openingstijden en -dagen van madelief alsmede de tijden waarop de kinderen ontvangen worden en de opvang verlaten.
- de al dan niet door madelief te verzorgen voeding en, zo ja de eventuele mogelijkheid van het maken van specifieke afspraken over de voeding en verzorging;
3. De consument kan zich via een inschrijfformulier op de website aanmelden als geïnteresseerde bij madelief voor een bepaalde soort opvang voor een bepaald kind voor een bepaalde tijdsduur.
1. De offerte bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de te leveren diensten om een definitieve keuze voor madelief door de consument mogelijk te maken.
2. De offerte bevat minimaal dezelfde informatie-elementen als genoemd in artikel 3 alsmede:
- de naam en leeftijd van het kind;
- de beschikbare ingangsdatum voor plaatsing alsmede de tijdsduur;
- de mededeling dat madelief op een vertrouwelijke manier met de ontvangen gegevens zal omgaan en deze niet aan derden ter beschikking zal stellen, behoudens bij wet vastgelegde uitzonderingen.
3. De consument moet binnen de door madelief gestelde redelijke termijn laten weten of hij of zij de offerte al dan niet aanvaardt.
4. De offerte wijst op de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden.
5. De offerte wordt voorzien van een dagtekening en is gedurende de reactietermijn onherroepelijk. Indien de reactietermijn is verstreken is de offerte als vervallen te beschouwen.
1. De overeenkomst komt schriftelijk dan wel via e-mail tot stand op het moment dat de consument een exemplaar van het contract voorzien van zijn of haar schriftelijke dan wel digitale handtekening aan madelief retourneert en madelief deze heeft ontvangen.
Madelief bevestigt de overeenkomst aan de consument. Daardoor ontstaan, anders dan door het insturen van het inschrijfformulier (zie artikel 3 lid 3), ook voor de consument verplichtingen.
2. Incidentele wijzigingen in de opvang laten de overeenkomst onverlet.
1. Tijdig voor de aanvang van de feitelijke plaatsing nodigt madelief de consument uit voor een plaatsingsgesprek. In dit gesprek worden de voor de opvang benodigde specifieke gegevens van de consument en zijn of haar kind besproken. Madelief en de consument spreken daarbij af om elkaar, voorzover nodig, regelmatig te informeren of er sprake is van algemene of tijdelijke aandachtspunten en bijzonderheden voor de specifieke opvang van het kind (dagritme, voeding, ziekte en dergelijke).
2. Madelief wijst er in het plaatsingsgesprek op dat:
- madelief gehouden is op de gezondheid van het kind te letten en daarover met de ouder te communiceren;
- de consument als ouder of voogd wettelijk aansprakelijk is voor schade veroorzaakt door zijn of haar kind.
1. De overeenkomst van dagopvang van 0-4 jarigen duurt tot de vierde verjaardag van het kind. Een en ander tenzij schriftelijk dan wel elektronisch anders is overeengekomen.
2. Indien partijen overeenkomen dat er sprake is van verlenging van de overeenkomst, wordt dit door beide partijen schriftelijk dan wel elektronisch bevestigd. De onderhavige Algemene Voorwaarden blijven in dat geval van toepassing.
3. Bij overlijden van het kind is de overeenkomst van rechtswege per direct beëindigd. Bij nieuw ingetreden blijvende invaliditeit die het functioneren op de kinderopvang kan beïnvloeden hebben de consument en madelief het recht om de overeenkomst per direct te beëindigen.
4. Elk der partijen heeft het recht de overeenkomst of een gedeelte van de overeengekomen tijdsduur te beëindigen door middel van een aan de wederpartij gerichte schriftelijke dan wel digitale verklaring, met in achtneming van een opzegtermijn van een maand tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen en in ieder geval per de eerste of de zestiende van de maand. Als madelief van dit recht gebruik maakt kan zij, onverlet haar overige rechten op grond van deze Algemene Voorwaarden, de overeenkomst slechts gemotiveerd opzeggen.
5. Madelief kan de overeenkomst met een consument die twee maanden niet heeft betaald, per aangetekende brief of persoonlijke aanzegging met ontvangstbevestiging, direct opzeggen. De consument wordt de mogelijkheid geboden de opzegging ongedaan te maken door onmiddellijke betaling. De onmiddellijke opzegging is niet van toepassing indien de consument aannemelijk maakt dat hij in de gehele daar genoemde periode door overmacht niet in staat was om aan zijn betalingsverplichting te voldoen. Dit laat de betalingsverplichting van de consument op grond van artikel 13 van deze Algemene Voorwaarden onverlet.
1. Madelief is in beginsel toegankelijk voor elk kind zolang hierover overeenstemming bestaat tussen madelief en consument.
2. Madelief behoudt zich het recht voor een geplaatst kind voor opvang te weigeren voor de duur van de periode dat het kind door ziekte of anderszins extra verzorgingsbehoeftig is, dan wel een gezondheidsrisico vormt voor de andere aanwezigen binnen de onderneming in kinderopvang en een normale opvang van het kind en de andere kinderen redelijkerwijs niet van hem of haar mag worden verwacht.
3. Wanneer de consument het niet eens is met de door madelief geweigerde toegang op grond van het lid 2, kan hij dit aan de Geschillencommissie voorleggen met het verzoek het geschil volgens de Verkorte Procedure te behandelen. Een beslissing daarover van de Geschillencommissie is bindend voor partijen. Zolang deze Verkorte Procedure loopt mag madelief de plaats niet opzeggen en blijft voor de consument de verplichting in stand om te betalen overeenkomstig artikel 13 van deze Algemene Voorwaarden.
4. Indien een geplaatst kind, nadat diens ouders daartoe zijn aangemaand, zodanig gedrag blijft vertonen dat daardoor gevaar ontstaat voor de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid van de overige opgenomen kinderen, dan wel het kind niet op de gebruikelijke wijze kan worden opgevangen, heeft madelief het recht op redelijke grond en met inachtneming van een redelijke termijn de toegang tot madelief te weigeren en de overeenkomst op te zeggen. Madelief kan dan naar vermogen verwijzen naar een voor de opvang van dit kind beter geschikte instantie.
5. Madelief en consument zijn verplicht in het geval dat het kind voor langere tijd op de kinderopvang afwezig is in overleg te treden over het beschikbaar houden van de opvangplaats.
1. De prijs die de consument moet betalen wordt vooraf overeengekomen.
2. Prijswijzigingen worden door madelief tijdig van te voren aangekondigd, met een termijn die minimaal gelijk is aan de overeengekomen opzegtermijn (zie artikel 7 lid 4).
Vanaf het moment van ondertekening van de overeenkomst tot de ingangsdatum van de overeenkomst heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst te annuleren. Hiervoor zijn annuleringskosten verschuldigd. De hoogte van de annuleringskosten bedraagt nooit meer dan de verschuldigde betaling voor een maand. Madelief moet bij het doen van een offerte de consument informeren over de te volgen procedure en de hoogte van de annuleringskosten.
1. Madelief staat ervoor in dat de door haar verrichte werkzaamheden voor de kinderopvang beantwoorden aan de overeenkomst in overeenstemming met de wettelijke eisen.
2. Madelief treft zodanige personele en materiële voorzieningen dat de onderneming in kinderopvang optimaal geschikt is voor de opvang van kinderen en draagt zorg voor een verantwoorde opvang van kinderen in madelief.
3. Madelief kan er voor kiezen extra dienstverlening in de sfeer van medisch handelen aan te bieden. De daarmee belaste medewerkers voldoen aan de eisen in de wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. Indien madelief daarvoor kiest, zijn de geneeskundige handelingen onderworpen aan de hiervoor uit het BW voortvloeiende wettelijke verplichtingen zoals een zorg- en informatieplicht en een geheimhoudingsplicht.
4. De consument is bij het brengen van het kind naar de dagopvang verantwoordelijk voor zijn of haar kind tot het moment dat partijen er redelijkerwijs van mogen uitgaan dat de overdracht van verantwoordelijkheid daadwerkelijk heeft plaats gevonden. Madelief is vervolgens verantwoordelijk voor het kind tot het moment dat wederom partijen er redelijkerwijs van mogen uitgaan dat de overdracht van verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk heeft plaats gevonden.
5. Madelief kan van de consument eisen dat deze de eventuele ophaalbevoegdheid van een derde schriftelijk of digitaal vastlegt.
6. Madelief en de consument dragen samen zorg voor een adequate informatieuitwisseling over het kind.
7. Madelief houdt voorzover dit redelijk mogelijk is, ook in verband met de contacten met de andere kinderen, rekening met de individuele wensen van de consument.
8. Madelief kan de consument wijzen op de juridische consequenties van het stelselmatig te vroeg brengen of te laat halen van zijn of haar kind. Dit is namelijk een voorbeeld van niet-nakoming van de overeenkomst.
1. Madelief staat ervoor in dat de door hem verrichte werkzaamheden voor de kinderopvang worden verricht overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal. Madelief voldoet minimaal aan de wettelijke eisen op het gebied van kwaliteit en veiligheid.
2. Personen werkzaam bij madelief zijn in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag, afgegeven volgens de wet Justitiële gegevens. De werknemer overlegt een dergelijke verklaring aan madelief vóór aanvang van zijn of haar werkzaamheden en is gekoppeld aan madelief via het personenregister kinderopvang.
1. De consument is verantwoordelijk voor tijdige betaling aan de onderneming in kinderopvang.
2. Betaling geschiedt eens per maand en niet langer dan een maand vooruit.
3. Indien een consument betaalt aan een door madelief ingeschakelde derde overeenkomstig artikel 2 lid 4 geldt dit voor de consument als bevrijdende betaling. Inschakeling door de consument van een derde voor het doen van betalingen ontslaat de consument niet van zijn betalingsverplichting.
4. De consument is in verzuim na het verstrijken van de betalingsdatum. Madelief zendt na het verstrijken van die datum schriftelijk een betalingsherinnering en geeft de consument de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog te betalen. Madelief waarschuwt de consument daarbij dat als er dan nog geen betaling plaats vindt de overeenkomst onmiddellijk kan worden opgezegd.
5. Over de betaling die niet tijdig is verricht, is madelief gerechtigd zonder aankondiging de wettelijke rente in rekening te brengen tot de dag van ontvangst van het verschuldigde.
6. De consument wordt in de gelegenheid gesteld om de betaling via automatische incasso te verrichten.
7. Onverlet het bepaalde in lid 4 van dit artikel kan madelief ervoor kiezen een betalingsregeling aan te bieden.
Partijen zijn aansprakelijk voorzover dit uit de wet of de overeenkomst voortvloeit.
1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij madelief tijdig nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd of heeft kunnen constateren. Klagen binnen twee maanden na dat moment is in elk geval tijdig. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de consument zijn of haar rechten terzake verliest.
2. Madelief behandelt de klacht overeenkomstig haar interne klachtenprocedure. Bij het opstellen of wijzigen van deze procedure bestaat Ouderbetrokkenheid in de zin van artikel 1 van deze Algemene Voorwaarden.
3. Indien de klacht niet in der minne kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling van artikel 16.
1. Geschillen tussen consument en madelief over de totstandkoming of de uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door madelief te leveren of geleverde diensten en zaken kunnen zowel door de consument als door madelief aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Kinderopvang, Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag. (www.sgc.nl)
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn of haar klacht eerst bij madelief heeft ingediend.
3. Nadat de klacht bij madelief is ingediend, moet het geschil uiterlijk drie maanden na het ontstaan daarvan (zie artikel 15 lid 3) bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is madelief aan deze keuze gebonden. Indien madelief dit wil doen, moet hij of zij de consument schriftelijk vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij of zij daarmee akkoord gaat. Madelief dient daarbij aan te kondigen dat hij of zij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
Individuele afwijkingen, met inbegrip van aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze Algemene Voorwaarden, moeten schriftelijk tussen madelief en de consument worden vastgelegd.
Madelief zal deze Algemene Voorwaarden slechts wijzigen in overleg met de oudercommissie, en na deponeren bij de geschillencommissie.